een stadse kat

pouncing cat, composition copied from artist Erik Schreurs. drawing. urban cat

Deze compositie is naar Eric Schreurs.
Schreurs is bekend van zijn strip Joop Klepzeiker welke ik erg lelijk vind en niet fijn om naar te kijken, met al die kronkellijnen. Zijn vrije werk is anders, zonder kronkels, en is fantastisch qua composities.

Het is altijd in een stad, met veel rechte lijnen en wijkende perspectieven. Er is wel veel bloot en grofheid en vies vel maar dat hoort een beetje bij bepaalde kunstenaars van die tijd (eind jaren ’50). Mannen zoals Hein de Kort, Kamagurka en Theo van Gogh. Hun kunst is allemaal in de stad, de vieze stad, met morsige mannetjes als hoofdpersoon en afzichtelijke lijven als tegenspelers. Bloot en sex was toen nog lekker aanstootgevend. Inmiddels zien we wanstaltig bloot in de kunst meer als expressie van individuele issues van de kunstenaar.

Als ik naar de lijnen kijkt en de composities van Schreurs werk kijk dan geniet ik van goede kunst. Ik heb een novelle van hem gevonden in het blad Eisner Beeldverhalen, editie 3 uit 2009. Ik kan er uren naar kijken, naar de truuks die hij uithaalt met perspectieven en bladindeling.

Daardoor geïnspireerd zat ik online naar nog meer vrij werk van hem te kijken en zag een plaat genaamd “Mary Poppins”. Ik keek een beetje om de blote borsten heen en dacht dat een kop die in de lucht hing een kat was die iets besprong. Ik heb toen getekend wat ik zag: een stadse kat met een zonnebril.

 detail van “Mary Poppins” van kunstenaar Eric Schreurs.

ps je ziet dat mijn compositie duidelijk de massa rechtsonder mist. (De massa die zo leuk de kaderlijn links doorkruist met z’n das). Mijn kat hangt daardoor wat raar in de lucht, het lege rechterbovenkwadrant van Schreurs mist bij mij.

Bovendien is poes niet goed gepositioneerd tussen de hoge gebouwen waardoor hij wel gespiest lijkt door die hoge toren. Of leidt dat hoge gebouw het oog juist weer naar beneden, naar de mus? Ach, over compositie valt eindeloos te kletsen. En te schetsen. Te schetskletsen.

leave a reply

