SmurfSlurpee’s zoon: meer ochtenhumeur studie

SmurfSlurpee's son. For RedditGetsDrawn.

Nog steeds enthousiast van de eerste keer dat ik deze foto bestudeerde maakte ik vandaag een nadere studie van de vormen en de verhoudingen. Oftewel: ik trok de foto over van mijn iPad op een stuk kalkpapier.

De vorige keer had ik al gezien hoe mooi lijnen elkaar kruizen zoals waar zijn shirt bij zijn linkeroor komt (rechts voor de kijker) of de restvorm tussen hem en de hond. En hoe ver naar beneden in het veld die hondenneus komt! Dat zijn rode broekspijp een echt is van hoe zijn blauwe shirt op zijn been ligt. Dat soort dingen.

Nu raakte ik vooral verbaasd over de verhoudingen: dat het hoofd inderdaad zo groot is als de rest van de torso en veel en veel breder dan het hele plaatje in totaal. De ogen zitten op 4/7e van de bovenkant van zijn kop. Ongelooflijk.

Na uitgespeeld te zijn op kalkpapier maakte ik deze in een grove schets op verfpapier.
Toen heb ik getekend. Haarrichting, ogen, halsband.
Toen hij er redelijk inzat heb ik al het potlood genegeerd en met mijn verfkwast expressieve lijnen gezet. Pentel Pocket Brush. Omdat ik daar zin in had 🙂

Na dit spelen heb ik een nieuw vel gepakt en hem nogmaals getekend, nu uit de vrije hand. Met overdreven perspectief. Deze wil ik nu gaan inkleuren. Ik heb door alle schetslijnen heen met een hard potlood hulplijnen gezet en toen alles uitgegumd. De hulplijnen zijn nog een beetje zichtbaar:

Untitled

Klaar om te verven. Maar het is een beetje te warm om boven op zolder te zitten nu.

En dit is onhandig 180 grams papier, dat kan niet veel hebben qua verf. Maarja, “die hebberige worstjeskat” zit nog op het 300 grams tekenblok. Die moet ik eerst afmaken voordat dat blaadje los kan. (het zit aan alle kanten vast zodat het papier niet gaat bobbelen)

leave a reply

