beginnetje aan een leuke hebberd kat

wat een leuk beest 🙂

eerst een potloodschets om te verkennen:
cat sketch Mine all Mine
terwijl ik zit te tekenen neem ik de expressie over op mijn eigen gezicht van wat ik teken 😀
of ik zit te lachen

het meeste potlood weer uitgegumd en terwijl de herinnering nog vers is de vlakken een eerste kleur geven:
cat sketch Mine all Mine

nu moe. Genoeg gedaan voor vandaag. Morgen verder. Erg leuk om te doen, erg leuk onderwerp.

Het idee is te spelen met waterverf, aquarel. Lagen en laagjes. Kleuren. Maar niet te intens qua kleuren. Misschien als dat gedaan is details aanbrengen met m’n Inktensepotloden.

Ik merk al dat het moeilijk is om de penseelpunt onder controle te houden. Dit is een doorzichtige plastic Japanse punt, op zo’n navulbaar penseel. Als ik deze techniek ooit goed beheers kan ik het wel proberen met mijn Kolinski penselen. Maar vooralsnog eerst maar lekker spelen met vlakken en onderzoeken hoe mensen dat toch doen, een tekening namaken in waterverfzonder potloodlijnen eronder.

One thought on “beginnetje aan een leuke hebberd kat

  1. Wat leuk dat je met aquarel bezig bent! Erg herkenbaar, wat je tegenkomt.

    Ik schilder meestal zonder tekening omdat ik graag beter wil worden met mijn penseel. Het helpt als je van licht naar donker werkt, en van grote naar kleine vlakken. Dan kun je in het begin veel nat in nat werken, en daarna steeds droger in de details.

    Wat ook helpt: verf die niet staining is. Dan kun je foutjes nog best gemakkelijk corrigeren met wat water, een oude kwast en een keukenpapiertje.

    Probeer het ook eens met je kolinsky, dat is echt een heel andere ervaring 😊
    Veel meer controle over je punt/dikte en ook over hoeveel water je gebruikt.

    Die kat is echt leuk, wat een geweldige uitdrukking heeft hij op zijn snoet! Je vangt hem heel mooi. Ik ben benieuwd naar het vervolg!

leave a reply

