Little Wolf Yarns

Eindelijk, eindelijk is het gelukt om Het Kleine Wolfje te tekenen!

Untitled

Bijna een jaar geleden beloofde ik dit te doen voor een swap met een geldwaarde tussen de 8 en 10 euro. Maar toen kwam er Writer’s Block tussen veroorzaakt door stressvolle gebeurtenissen in mijn leven en ook door bewondering voor het logo dat Little Wolf Yarns al heeft. Dit is een heeeeel goed logo:

gemaakt door Moniek van Adrichem van MegaMoniek uit Delft.

Het heeft lang geduurd voordat ik mezelf los kon maken van het logo.
Toen moest ik nog leren over wolven. Ze zijn anders dan vossen of honden. Heel harig. Andere verhoudingen. Ander temperament.
Daarnaast bleek het tekenen/schilderen direct op het karton van dit soort boekjes helemaal niet goed te werken. Er zijn een paar boekjesproducenten en het hangt er vanaf hoe vezelig hun karton is, of mijn inkt er strak op blijft liggen of niet. Met de vier boekjes die ik eerder maakte moest ik het meest van mijn aandacht geven aan de kleuren op karton aanbrengen. Daar was ik wel een beetje klaar mee, met basislaag na basislaag aanbrengen om de kleuren een beetje helder te krijgen.

Daarom moest ik leren over goed papier. Welke dikte. Aquarelpapier is goed, 300 grams. Maar het meeste aquarelpapier heeft een bobbelig oppervlak. Dat vinden veel schilders kennelijk sympathiek? Ik niet. Ik wil glad papier. De spontane vormen komen dan wel via mijn penseel, daar heb ik de invloed van het papier niet bij nodig.

Maar nu heb ik het. 300 grams zwaar, glad aquarelpapier. Van Schut en de naam is Terschelling. Gecombineerd met mijn fijne zwarte pocket brush pen en mijn waterreservoir pen met de sumi-e tip. En de Van Gogh waterkleuren die watervast worden na droging, in de niet-kinder-kleurpotlodenset-kleuren.

Omdat ik een boekje had beloofd duurde het ook nog heel lang voordat ik had bedacht hoe ik dat mooie papier nu toch kon combineren met een boekje. Bovendien bleek dat Little Wolf Yarns niet een A6 boekje verwachtte zoals die hierboven maar iets groters.

Uiteindelijk had ik alles uitgedacht en was ik er klaar voor. Nu was het enige dat ik nog nodig had rust en tijd. Afgelopen weekend bleven we thuis ipv naar ons vakantiehuisje in het oosten van het land te gaan. Daardoor kon ik zondag de hele dag rusten en kon ik de week goed beginnen. Als we in het oosten zijn geweest moet ik maandag èn dinsdag uitrusten. Dan kan ik woensdag en donderdagochtend wat doen maar donderdagmiddag begint al de voorbereiding omdat we vrijdag weer naar het huisje gaan. Maar niet deze week.
Gisteren was het nog een drukke dag maar ik wist dat er voor vandaag niets hoefde. Er is al gekookt. Ik hoef niet onder de douche vandaag. Geen schone was nodig.
Dinsdagochtend was voor mij en de kleine wolf.

Het is nu dinsdagmiddag en het is gelukt. Het was heel leuk om te doen. Ik heb heel veel zin om verder te gaan schilderen, met mijn penselen, met deze kleuren, op dit papier. Mirkó en Grabianski lonken.
Maar nooit nooit nooit meer ga ik beloven iets te maken dat nog niet gemaakt is. Zelfs als ik weet dat ik het meteen kan en meteen geïnspireerd ben, zoals ik bij deze wolf had, toen ik het logo voor het eerst zag. Je weet nooit wat er gebeurd in je leven en ik weet nu dat ik gevoelig ben voor writer’s block, vooral als ik het te goed wil doen.

Dus vanaf nu maak ik waar ik zin in heb en geef dat dan weg (of niet). Maar nooit meer iets beloven en het dan moeten uitvoeren.

Ik heb er nog een blije renwolf bijgemaakt:
Untitled

En zo komen ze samen in het boekje:
Untitled

Dat moet ik nog allemaal in elkaar zetten, de tekeningen liggen nu los achter het voorblad. Het formaat is A5, een half A-viertje. Maar het in elkaar zetten is een werk voor morgen of overmorgen. Nu eerst een wandeling de stad in, in de zon.

Protip: eerst handen wassen en tussendoor ook steeds handen wassen. Je wilt geen vette vingers op karton en die zie je er meteen op. Ook het aquarelpapier wil alleen maar schone vingers, anders pakt de gekleurde verf niet.

En je vingers worden snel vet hoor. Elke keer als je je je hoofd in je handen legt (kokosvet, gezichtscreme), elke keer als je je toetsenbord aanraakt (ewwww), elke keer als je je kop thee aanraakt.

Protip 2: geen kop thee bij je verfspullen zetten. Ik zal niet de eerste zijn die het penseel in de thee doopt. Toch?

(ik ga denk ik nog wel wat aan de ogen doen van de bovenste wolf voordat hij weg mag. Hij kijkt niet zo blij uit zijn ogen als dat hij is.)

3 thoughts on “Little Wolf Yarns

  1. Wat prachtig is het geworden! Fijn dat het gelukt is, hier is LWY vast heel blij mee 🙂
    Het boekje met de poes dat je voor mij hebt getekend zet ik regelmatig een tijdje op de schoorsteenmantel tentoon, omdat ik het zo mooi vind.

leave a reply

