Pinterest vandaag: poezen en vossen

Ik kijk op mijn Pinterest feed en raak enthousiast en dan teken ik wat me aanspreekt. (Wel een beetje snel, voordat ik begin te denken en te wikken en te wegen. Voordat de pretenties toeslaan. En ook voordat ik moe word. Tekenen is nog steeds 2 uur eraan denken, 2 minuten pen in de hand)

20150124-213332.jpg

20150124-213340.jpg
Sommige dingen moeten eerst een keer getekend worden om erin te komen, zoals de liggende en de dansende vos. Daarna teken ik ze nog een keer maar dan meer op mijn eigen manier. Dan komt ook het penseel beter tot zijn recht, dan ga ik meer spelen met de lijn op papier zetten. De onderste ligvos is meer mijn manier en de rechtse wandelvos ook.

De ronde kat leende zich goed voor een sumi-e manier van tekenen. Hij stond er meteen op, ik vond hem al zo leuk dat ik hem niet nog een keer ging maken. De drie katten samen waren niet zo sumi-e… ze waren meer “tekenen met penseel”. Maar toch leuk om verschillende kattenwangen uit te proberen.

Ik ben erg blij met mijn Pentel Pocket Brush Pen. Hij werkt leuk met dik en dun. Wel een beetje bang dat de inkt zo snel opraakt. Het zijn vullingen en niet goedkoop. Zie pentel.nl

Er was een leuk filmpje van illustrator Christoph Niemann die vertelde hoe hij werkt en dat na 15 jaar twijfel over zijn tekeningen niet minder is geworden. Dat geeft de burger moed.
Hij deed ook een vragenuurtje op reddit.com en dat vond ik fijn om te lezen.
Hij noemde Maria Kalman als een inspiratie -die nochtans net zo hard voor elke tekening moet vechten als anderen- en nu herinner ik me Kalman. Ik ben lange tijd uit de kunstwereld geweest. Ik hoef geloof ik ook niet zo terug…
maar haar tekeningen, haar stijl/onderwerp/aanpak, daar hoef je niet de kunstwereld voor in om enthousiast en ontroerd van te raken, het is als een kinderboek voor volwassenen. Net als het werk van Toon Tellegen. Quentin Blake. Anna Fisk.
je denkt: ja! zo is het!
en ook: dat kan ik ook, hiervan krijg ik zin om zelf op papier te gaan spelen.

En dan begint het lange, vele werken. Gewoon heel veel uren maken, heel veel pennestreken. En aan het eind blijkt dat je kunt tekenen. Dat is wat Christoph Niemann zei in zijn presentatie. En ik geloof hem.

leave a reply

