8 Dansen met vis.

8-dans-met-vis

De kans te dansen met een vis? Grijp hem!

Dit is Zwabber. Vanwege zijn zwabberpoot. Hij is een achterkleinkind van de hond van de zus van Bonnard.

Zwabber is gekleurd met mijn nieuwe kleurpotloden: Derwent Inktense. Als je ermee kleurt en dat nat maakt wordt het inkt. Het werkt als een aquarelpotlood maar de Inktense inkt wordt watervast na de eerste keer vloeien. Aquarel blijft wateroplosbare verf.

Dit is de eerste keer dat ik met zoiets werk: aquarelpotlood, kleurpotlood, Inktense potlood. Het is voor mij het alternatief voor gekleurde inkten, ik ben nml. niet zo van de kleurpotloden. Noch aquarelverf. Dat is me te technisch uitdagend.

Dit zijn de kleuren die ik kocht:
inktense-colours

Ik heb bewust een beetje een gedempt palet uitgezocht (maar vervolgens wel fel blauw en hard roze gebruikt in mijn tekening, tss). Gedempte kleuren liggen uit mijn comfortzone maar ik vind kunst met die kleuren langer interessant dan kunst in primaire of harde kleuren.

Leuk hoor, direct zelf kunnen kleuren, niet met Photoshop te hoeven porren. En door het met de hand te doen krijg je weer het spontane, onverwachte.

de kleuren zijn Derwent Inktense nr.:
200 Sun Yellow
230 Golden Yellow
1710 Amber
1730 Oak
1510 Beech Green
1560 Fern
0820 Peacock Blue
0900 Iris Blue
2110 Payne’s Grey
0610 Red Violet
0720 Thistle
0700 Fuchsia
0400 Poppy Red

Alle kleuren die ze hadden (72?) heb ik uitgeprobeerd op een blaadje in de winkel, om te kijken wat de kleuren zijn. Bewust ging ik niet voor een koele blauw en een warme blauw, een koele rood en een warme rood en een koele geel en een warme geel. Ik was immers geen kleurencirkel aan het kopen.
Ik heb kleuren gepakt waar ik zin in had, die bij elkaar een stemming geven, zoals de bovenste zes plus de 2110 Payne’s Grey en die daaronder, de 0610 Red Violet. Dat zou toch een mooi blad moeten geven, met een sprookje erop… in het bos ergens. Spannend en leuk om eens uit te proberen.
Ik koos bewust voor de Payne’s Grey omdat die nog een beetje koel is, naast al die andere meer warme kleuren. Maar hij is niet superkoel, hij is fijn neutraal.

De 820 Peacock Blue heb ik gekozen als een standaard blauw voor lucht achtergrond. De andere blauw, 0900 Iris Blue, is dan voor accenten, net als de rood 400 Poppy Red. Die Iris Blue heb ik op het laatst nog maar meegegrist, maar niet van harte. Ik wilde hoegenaamd niet een set veilige kleuren.

In de hondentekening was ik benieuwd hoe die blauw zou staan tegen de kleuren van de hond, of hij het geel meer omhoog zou halen, daarom heb ik hem als achtergrond gebruikt. En toen wilde ik meer aktie en pakte de Fuchsia…

Dat geel is trouwens de Amber. Rare kleur hoor. Leuk voor onverwachte combinaties.
De paarsen heb ik als luxe gekozen. Zomaar. Zonder plan. Omdat daar vast iets leuks mee te doen is. Ik had niet gedacht dat ik ze bij de eerste tekening zou gebruiken, ik zag ze meer als accentpuntjes in een groenbruin landschap.

Hmm, als ik nu deze eerste tekening bekijk zie ik dat ik eigenlijk veilig ben gebleven door de kleuren die ik koos voor de achtergrond: rood en blauw. Dat maakte dat die rare Amber op de voorgrond gewoon braaf geel werd. Rood, blauw, geel…. precies wat ik niet wou.
Ha!
wacht maar eens even…

porporpor

8-dans-diff-backgr

8-diff-backgr

 

Oh! Leuk! Er gebeuren dingen!

(volgens mij moet ik nog een warme grijs gaan halen)

(of met waterverf gaan werken en zelf mixen. Toen ik nog op de kunstacademie met acrylverf werkte mixte ik ook de leukste warme grijzen. Gunst, dat was ik vergeten.)

(leuk hee, die hint van fuchsia nog in de achtergrond!)

Zwabberrrrrrrr!

One thought on “8 Dansen met vis.

leave a reply

